Chatbot för automatiserad kund- och rekryteringsstöd

Uppdaterad: jan 17

Vår nya Chatbot heter Botrix och är en virtuell agent. Dagens konsumenter vill kunna kommunicera enklare med företag. De är sällan intresserade av att ringa, fylla i formulär och vänta på att någon ska återkomma. De vill ha svar nu och vill kunna kontrollera konversationen. Chatbotar är en "enkel" lösning på problemet.

Botrix

Vad är en Chatbot?

En Chatbot är ett programmerat chattgränssnitt som en människa enkelt kan interagera med. De är programmerade för att nära efterlikna mänskligt beteende. De lämnar dock fortfarande en hel del att önska. Men, man kan säga att hur väl en Chatbot fungerar korrelerar med den tid man lagt ner på att träna den.


Botrix faller inom ramen för det som kallas en avancerad Chatbot. Till skillnad från en enkel Chatbot så bygger Botrix på AI (Artificiell Intelligens) när han kommunicerar med människor. Det innebär att han förstår grundläggande språk och inte behöver trigga på förprogrammerade nyckelord eller fraser. Botrix är inte en människa men målsättningen är att han med tiden kommer att kunna ha en naturlig konversation fram och tillbaka med en människa.


Vilka kanaler kan en chatbot använda sig av?

Egentligen nästan alla som en människa kan. Du kan exempelvis låta chatboten interagera med webplatsbesökare eller tillhandahålla kanaler som din chatbot leverantör tillhandahåller. Botrix kan kommunicera via vår hemsida, Microsoft Teams, i en mobilapp, Facebook, Skype, Cortana, Slack, Twilio, Line, Kik, GroupMe, via Speach samt e-post.

Botrix via Teamskanalen

Hur kan man nyttja automatisering med en Chatbot?

Det beror lite på vilken leverantör du använder dig av när du bygger din Chatbot. I Botrix fall kan han anropa Power Automate som är en del av Microsoft Power Plattformen. Det innebär att Botrix räckvidd och förmågor blir i det närmaste obegränsade.


Vi kan även ge honom förmågor såsom att autentisera besökare, boka avtalade tider, skicka bekräftelser via e-post, hantera uppgifter och mycket mer.


Varför använda sig av en Chatbot?

  1. Chatbotar förenklar saker - Företagets webbsida innehåller en mängd information som antagligen tillhandahåller allt de vill veta. Problemet är att även om all information är lättillgänglig, så vill dagens upptagna kunder inte behöva gräva fram all information de behöver. Chatboten gör det enkelt för alla inblandade. Det kommer inte ske magiskt men med en del arbete kanske det känns lite magiskt för kunden. Chatboten är skräddarsydd för att tillhandahålla information som konsumenterna letar efter. Det är deras primära syfte och de gör det tämligen bra.

  2. Chatbotar är alltid tillgängliga - Chatboten är alltid tillgänglig för dina kunder, dag som natt. De är "aldrig" någonsin på rast.

  3. Chatbotar gör saker lite bättre - Botar tillhandahåller värdefull kundservice, support, komfort och i vissa fall en bit underhållning. De kan svara på frågor snabbt och effektivt , särskilt de vanligaste frågorna . Detta är särskilt användbart, med tanke på att många kunder har samma förfrågningar när de besöker din webbplats.

  4. Chatbotar konverterar besökare till kunder eller kandidater - Boten gör det snabbt och enkelt för konsumenterna att hitta det de letar efter, vilket ökar möjligheten till heta leads. De kan planera in möten eller dirigera potentiella kunder till medlemmar i säljteamet. Du kan även låta boten samla in data från potentiella kunder och kandidater.

  5. Chatbotar bygger varumärkesförtroende - Chatbotar kan skapa trovärdighet och förtroende för ditt varumärke. AI-chatbotar är ofta den första interaktionen som en potentiell kund har med ditt varumärke. Det gör det till en bra möjlighet att informera den potentiella köparen om dina produkter och vad dina tjänster kan göra för dem.

  6. Intern support - Likväl som att använda en Chatbot för att kommunicera med externa parter kan den användas internt. Ni har säkert ett bra Intranät med mängder av information. Problemet är att medarbetarna sällan har tid att leta runt för att hitta den information de behöver. En Chatbot kan där ta bort det hindret och tillgängliggöra informationen på ett betydligt enklare sätt.

Passar en Chatbot dig och ditt företag?

Nedan har du en sammanfattning kring möjligheterna med en Chatbot:

  • Förbättrade kundservice

  • Tillgänglig dygnet runt

  • Fånga intressen hos besökare på webbsiten

  • Generera fler leads

  • Bygga förtroende och lojalitet med ditt varumärke

  • Hålla besökarna engagerade och underhållna

  • Anpassa kundupplevelsen


Nyfiken på mer information, kontakta Jonas Göransson




38 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla